poniedziałek, 25 maja 2020

Klasa 6 - biologia

 Za tydzień  - we wtorek 2 czerwca w godz. 12.00 - 13.00 będziecie pisać sprawdzian o kręgowcach stałocieplnych. 

Dział: Kręgowce stałocieplne
Temat lekcji: Przegląd i znaczenie ssaków.

Cele lekcji:
- wykażesz jedność i różnorodność wśród ssaków;
- zrozumiesz związek między budową ssaków a środowiskiem i trybem ich życia
- omówisz znaczenie ssaków w życiu i gospodarce człowieka;
- omówisz główne zagrożenia dla ssaków;
- uzasadnisz potrzebę ochrony ssaków.
Dzisiaj korzystasz z e-podręcznika

1. Zapoznaj się z treścią zawartą w materiale udostępnionym pod adresem i wykonaj ćwiczenia tam zamieszczone.
2. Wykonaj notatkę do zeszytu:
 - wymień wspólne cechy wszystkich ssaków
 - wybierz kilka (4 - 5) ssaków żyjących w różnych środowiskach (np wodne, w różnych środowiskach lądowych, latające) i porównaj je za pomocą tabeli uwzględniając typy kończyn, typy uzębienia, futro, kształt ciała.
- opisz główne zagrożenia ssaków i uzasadnij potrzebę ich ochrony

Zadanie dodatkowe na ocenę.
Czy wiesz, że 98 %  biomasy zwierząt (liczonej w kilogramach) należy do zwierząt hodowlanych  służących do zaspokojenia różnych (głównie żywnościowych) potrzeb ludzkości?
Niestety ludzie wykorzystując zwierzęta do swoich celów nie zawsze dbają o ich dobrostan. Mówi o tym coraz więcej wrażliwych ludzi i organizacji. Chciałabym abyście zajrzeli na stronę Fundacji Compassion In World Farming Polska, która zajmuje się głównie zwierzętami hodowlanymi i od lat walczy o poprawienie ich bytu. Pod spodem link.
https://www.ciwf.pl/kampanie/koniec-epoki-klatkowej/
Jeśli obejrzeliście stronę to wiecie już w jaki sposób hodowane są w naszym kraju zwierzęta. Pewnie też wyrobiliście sobie opinię czy takie traktowanie zwierząt jest etyczne. Co z tym zrobić? Znajdź informacje co już się dzieje w sprawie poprawy dobrostanu zwierząt. Zastanów się co powinieneś  zrobić w tej sprawie Ty a co powinno być rozwiązane za pomocą ustawy (rola państwa) lub odpowiednich służb. Zastanów się min. czy warto by rozważyć ograniczenie konsumpcji mięsa. Rozważ kwestie zdrowotne ( sprawdź zalecenia  WHO (Światowa Organizacja Zdrowia). Dowiedz się w jaki sposób pogłowie zwierząt hodowlanych wpływa na ekosystem Ziemi ( efekt cieplarniany, susze). Zadanie przygotuj tak abyś mógł je zaprezentować szerszemu gronu (prezentacja do prelekcji).
⏰ Na wykonanie zadania macie 2 tygodnie - prace posyłacie wyłącznie na skrzynkę.

                                             🐇 🐓 🐖 🐑 🐎 🐑 🐐 🐓

 Dodam jeszcze od siebie  kilka słów o losie najbardziej chyba związanego z człowiekiem zwierzęcia - psa. Zwierzęcia, któremu "obiecaliśmy" gdy go oswajaliśmy że będzie naszym towarzyszem i przyjacielem, a z którego bardzo często robimy naszego więźnia.

 Takie obrazki są ciągle jeszcze typowe dla polskiej wsi ale to jednak pewna skrajność. Natomiast warto przemyśleć czy w ogóle trzymanie psów na łańcuchach, w kojcach itp. jest w dzisiejszych czasach potrzebne. Przed czym właściwie ten pies w kojcu 2m x 2m  może nas obronić? Z tego co wiem właściwie tylko w Polsce pokutuje jeszcze ten zwyczaj że przy każdej chałupie musi być jakiś biedny burek, który całymi tygodniami nie jest wypuszczany z niewoli - sami teraz widzicie co oznacza izolacja - zwierzęta też czują! Często lądują tam już szczenięta, które nie mają szans się zsocjalizować (poprzez kontakt z człowiekiem) siedzą tam takie biedaki i nawet nie mogą się poskarżyć bo za wycie przecież oberwą. Po prostu płakać się czasem chce...
Zastanówcie się czy możecie coś robić aby waszemu psu żyło się lepiej. A jeśli go nie macie to zastanówcie się pięć razy zanim zaprosicie do swego życia stworzenie dla którego nie macie czasu ani warunków. Poniżej linki do artykułów na ten sam temat.
 https://poznan.naszemiasto.pl/zerwij-psa-z-lancucha/ar/c8-2913774
https://www.tygodnik-rolniczy.pl/articles/aktualnosci_/poslowie-chca-wprowadzic-zakaz-trzymania-psa-na-lancuchu-i-zakaz-uboju-rytualnego/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz