poniedziałek, 4 maja 2020

Klasa 5 - biologia

Dział: Różnorodność roślin
Temat lekcji: Okrytonasienne.

Cele lekcji:
- Poznasz cechy roślin okrytonasiennych,
- Poznasz różnorodność form roślin okrytonasiennych,
- wymienisz i wskażesz na rysunku części budowy kwiatu,
- wykażesz związek miedzy budową kwiatu a pełnionymi przez niego funkcjami,
- rozpoznasz formy kwiatostanów.

📚 Dzisiaj pracujecie z podręcznikiem Nowej Ery

1. Przeczytaj informacje ze stron 137 - 138 swojego podręcznika.
2, Na podstawie informacji tam zawartych wykonaj w zeszycie następujące zadania:
- wymień cechy charakterystyczne dla roślin okrytonasiennych,
- wykonaj wykres przedstawiający formy roślin okrytonasiennych (pamiętaj rośliny nagonasienne mają tylko formę drzew i krzewów, natomiast okrytonasienne mają również formę roślin zielnych)

                           
                                                 Formy roślin okrytonasiennych
                                                        /                              \
                                          ........................                 drzewiaste
                                                                                 /          |         \
                                                                        ..............   .........   .............

- przerysuj do zeszytu schemat kwiatu a następnie podpisz wszystkie jego elementy (rysunek oczywiście wykonujesz ołówkiem),
- wykonaj tabelę:

Element kwiatu           |       Funkcja                                  
- słupek                       |   .............................................
.............................       |  męski organ rozrodczy
.............................       |  .............................................
............................        |  .............................................
.............................       |  ............................................     

- wyjaśnij co to jest kwiatostan

- Obejrzyj film  https://www.youtube.com/watch?v=pcMM8SiOIDg  
Następnie wytłumacz dlaczego niektóre kwiaty są duże, kolorowe i pachnące a inne niewielkie i niepozorne za to zebrane w kwiatostany.

Poniżej zamieściłam schematy kwiatostanów.
 
Przerysuj do zeszytu trzy wybrane schematy. Spróbuj odszukać zdjęcia roślin podanych w nawiasach, wykonaj rysunki lub wklej zdjęcia dla tych trzech przykładów.

Jeśli masz możliwość (sad owocowy) - dokonaj obserwacji konkretnego kwiatu np. jabłoni - zobacz jak zmieniają się jego części, które opadają a które się np. rozrastają.


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz