poniedziałek, 25 maja 2020

klasa 4

Dział: Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie
Temat lekcji: Z biegiem rzeki

Cele lekcji:
- wymienisz odcinki rzeki:bieg górny, środkowy, dolny;
- rozpoznasz na rysunku źródło, ujście, bieg górny, środkowy, dolny, starorzecze, zakole;
- opiszesz przystosowania roślin i zwierząt do życia w określonym odcinku rzeki;
- wymienisz i rozpoznasz na zdjęciach organizmy żyjące w określonym odcinku rzeki


 📚Dzisiaj pracujesz z podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń Nowej Ery
1. Zapoznaj się z materiałem umieszczonym po poniższym adresem, na jego podstawie wykonaj do zeszytu rysunek  - podpisz na nim następujące elementy: źródło, ujście, bieg górny, bieg środkowy, bieg dolny, brzeg prawy, brzeg lewy.

http://scholaris.pl/resources/run/id/103579

2. Największą polską rzeką jest Wisła. Na poniższej mapie zaznaczono kolorami biegi


Obejrzyj poniższe filmy. Porównaj biegi Wisły
 - Bieg górny  "Źródła rzeki Wisły . Kaskady Rodła" - zwróć uwagę na wodospady, głębokie koryto wydrążone w skale, szybki nurt.
 https://www.youtube.com/watch?v=jMM_N2bDUuQ
- Bieg środkowy "Dronem nad dzikim brzegiem Wisły"- zwróć uwagę na szerokie koryto, tworzące zakola, łachy piaszczyste, wolny nurt.
https://www.youtube.com/watch?v=9H3BGPJsQ-k

- Ujście Wisły do Bałtyku Ujście Wisły z lotu ptaka, Rezerwat Mewia łacha

  https://www.youtube.com/watch?v=du2SjfSPR94
3. Na podstawie powyższych materiałów oraz podręcznika (str 166 - 170) wykonaj ćwiczenia ze stron 103 - 104 zeszytu ćwiczeń.

4. Do zeszytu zapisz po kilka przystosowań w budowie organizmów do życia  w górnym, środkowym i dolnym biegu rzeki podaj przykłady organizmów mających te przystosowania.

🌊 Dla ciekawych
Zauważyłeś na pewno, że rzeka w biegu środkowym i dolnym meandruje - czyli tworzy zakola. Poniżej filmik który tłumaczy jak się to dzieje
https://www.youtube.com/watch?v=8a3r-cG8Wic








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz